02 september 2006

Framme i Østerrike


Akkurat nå sitter jeg på en benk midt i byen i Graz, for å snylte litt trådløst internett. "6 Wohnungen. Alle haben sowohl Sat- als auch Internetanschluss" stod det på jaklitsch.com, men det betydde visst ikke at det var internett på min hybel. Mulig jeg kan få det, da det var uttak for telefon, så jeg får spørre. Det er likevel ikke så galt, Stefan (husverten) kom og hentet meg på flyplassen, og viste meg litt raskt rundt, før jeg ble med å hentet en sykkel. Egentlig drev han med sykkelutleie til 15€/måned, men jeg fikk det gratis :) Den er ganske enkel, med 3 gir, dynamolykt og pedalbrems, men det funker fint. Her i Graz er det ikke så mange bakker, bortsett fra Schlossberg, en ganske høy topp midt i sentrum, men tviler på at jeg skal opp der hver dag. Ellers er det mange sykkelveier. Enveiskjøringene er som regel også lov å bruke for syklister.

Jeg antar at noen kommer til å være misunnelig, når jeg nevner at temperaturen nå må være over 20 grader, og at det er sol. Nesten litt vel varmt, men det blir vel høst her også snart. Uansett kan jeg gå ut når jeg vil, jeg har vindu til hagen, og det er bare å gå ut to dører, så er jeg der. Dessuten er det en stor park rett i nærheten.

Temperaturen er også høy i diskusjonene her nede, det er nemlig valgkamp før valget 1. oktober, og i dag var det en stor samling i sentrum, da det som tilsvarer statsministeren var på besøk. Tror det er greit at jeg ikke skal stemme, da det er like kaotisk som norske valgkamper, og jeg har ikke mer enn en måned å følge med på.

Stapp og hersk



Det er ikke alltid godt å vite hva man skal ta med seg, og hva som skal ligge igjen. Når man så har funnet fram til det meste, er problemet å få det oppi en koffert. Da er min favoritteknikk "stapp og hersk": Legg så mye du får plass til oppi kofferten. Så fyller du på med dobbelt så mye, og legger på til du ikke får lukket lokket. Da tar du ut en eller to ting, så lokket går igjen når du bruker hele tyngden for å presse det ned. "Problemet" var at da ble det relativt god plass i ryggsekken jeg hadde tenkt å ta med, så hvorfor ikke ta med litt ekstra? Resultatet ble en koffert på 26 kilo og en ryggsekk på 14 kilo... Med bagasjegrense på 20 kg, og 40kr/kg for overvekt, ble det med litt grei matematikk 400kr.

Selv med 40 kg (+håndbagasje) har jeg sikkert glemt noe, men da får jeg vel bare komme tilbake til Norge snart, eller satse på besøk.

Ingen kommentarer: