22 september 2006

Buschenschank


Også kalt "Heurigen" eller på norsk, resturant som bare serverer egenprodusert mat fra årets høst. I går var jeg på besøk på en av dem: Buschenschank-schaar, med noen folk fra faddergruppa, samt Emilie og Raquel. Utenfor hadde de vinranker på rekke og rad, og de har sikkert også en gård i nærheten. Vi bestilte et "Meterbrettl", med andre ord et meter langt brett med masse pålegg. I tillegg fikk vi et par mugger med Sturm og Eplevin, alt nylaget og dermed uten alt for mye alkohol. Det ble litt diskusjon om det går an å leve av Sturm aleine, det har jo så mye vitaminer (C-vitamin, og etter hvert også A-vitamin (Alkoholvitamin eller Alle vitaminer), men vi kom fram til at det også var greit å få litt fett også, for eksempel fra det enorme berget med pølser og skinker av forskjellig slag som lå på Meterbrettl. Med en pris på rundt 50 kr, er det heller ikke noe problem å komme tilbake, bortsett fra at menyen (Speisekoart'n) ikke akkurat er skrevet på høytysk, dermed var det greit med en gaid.

Østerrisk film


Fra før har jeg sett "Komm, süsser Tod" (kom søte død), nå holder vi også på å se "Hinterholz 8" (bakskogen 8) på tyskkurset, og jeg kan si at østerrisk film kan være veldig svart. Det er også veldig vanskelig å forstå hva de sier, både på grunn av dialekten, men også på grunn av alle metaforene som blir brukt. Så stopper også Herwig (læreren) filmen 2 ganger i minuttet og forklarer, så da går det greit.

Fest i helga


Som vanlig blir det vel litt festing i helga, men Nessa (i tyskklassen og fra USA) hadde tilfeldigvis hørt om rømmegrøt, så da tenkte jeg jeg kunne lage en norsk middag. Jeg angrer litt nå, både fordi det er litt vanskelig, og fordi det ikke er noe seterrømme her, bare Sauerrahm med 10-15% fett. Kan muligens finne noe som likner, kanskje crème fraîsche eller "Schmand"? Skriv gjerne en kommentar hvis du har tips! Ellers kan jeg vel lage noe med røykelaks, det er sikkert enklere.

1 kommentar:

Anonym sa...

I Tyskland er det Creme Fraische som likner mest mest på slik rømme man får i Norge (sauer Rahm smakte litt kjedelig)- så hvis den likner på den Østerrikske, så ville jeg gått for den! Lykke til! Klem, Guro