17 september 2006

Masse moro


På fredag var jeg for første gang på en spillklubb i Graz. De møtes to ganger i måneden, så da blir det en del brettspill og sånt. Ikke overraskende en del settlers, siden vi er i Østerrike, men også andre ting. Det fins veldig mange spill på tysk, med ett unntak. Jeg ser veldig sjeldent krigsspill. Risk går an, men simuleringer av 2. Verdensskrig fins nesten ikke. Det er likevel ikke noe problem, det går det an å spille i Norge når jeg kommer hjem.
Kan også legge til at telefonnummeret mitt er 0043 650 6329117.

Mat og sånt


En artig ting med Graz er alle isbarene her. Fra Jakominiplatz til Hauptplatz (500 m) kan jeg sikkert gå innom 5 isbarer. Alle har kuleis (billig: 0.90€ for en kule!) og litt større iser som sikkert er litt bedre. I tillegg er det selvsagt masse pølsebuer med gode pølser, hamburgere og leberkäse, og andre buer med grønnsaker eller sturm (most/vin).

Likevel handler jeg stort sett andre steder, det er ikke så spennende med hurtigmat og is i lengden. Mensaen (studentkantina) er da bedre, og spesielt den katolske mensaen, der vi nok kommer til å gå ganske ofte så lenge det ikke er kø. Det er også litt artig, mens den vanlige mensaen likner på dem i Norge, er den katolske mer som et skolekjøkken, der vi sitter rundt et middagsbord med maten i midten. Når den i tillegg er billigere (3.20€), bedre og har større porsjoner, er det ikke så mye tvil om hvor vi går...

Ellers er det også ofte et "bauernmarkt" (bondemarked) hvor masse folk selger egenprodusert mat billig. Jeg har dessverre ikke fått gått der noe særlig, men kommer nok til å gjøre det mer etter hvert. Må bare komme meg opp tidlig nok, veldig mye stenger tidlig her, ofte klokka 1. Vel, unntatt lokaler i byen, de har ofte oppe hele natta i helga.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Og hva med iskvaliteten sammenliknet med vår lokale is her hjemme- den du vet...?

Matias sa...

Hennig-Olsen mener du? Tja, du får komme ned og vurdere selv ;) Jeg synes begge er gode