04 desember 2006

Ljubljana!


Siden forrige tur ikke var så vellykket, prøvde vi denne helga å få besøkt Slovenia. Med på turen var Stephen og Georgina, erasmusstudent fra England. Forrige tur gikk til Maribor, men tilbakemeldingene gikk stort sett ut på at det var en kjip by, så vi dro heller direkte til hovedstaden Ljubljana.

Toget gikk grytidlig lørdag morgen, så vi kom fram allerede i to-tida. Dermed ble det god tid til å traske rundt i byen. Det var sikkert mange severdigheter i byen som vi ikke fikk sett, der vi gikk i byen uten mål, men vi fikk i hvert fall et lite inntrykk. Jeg fikk inntrykket av en liten, koselig by, omtrent som Graz. I tillegg var det masse små salgsboder, der det ble solgt bøker, julepynt og annet juggel, sjokolade (min favoritt), leker og så videre.

Søndag fikk vi også sett borgen midt i byen, med god utsikt. Egentlig minnet det veldig om Schlossberg i Graz, det var til og med en "Schlossbergbahn".

Togproblemer


Jeg trodde jeg var godt forberedt, med togtider og full pakke, og når tavlen over tog viste at det gikk et tog 13:20, nøyaktig som i papirene, hoppet vi på i siste liten, uten å ta oss tid til å spørre. Vel, vi fikk i det minste sett en ny plass, Borovnica, et kaldt, dødt hull i ingenmannsland. Etter en time kom returtoget, og dermed rakk vi heldigvis neste tog til Graz.

Spillkveld


Rett fra toget til spillkveld hos Flo (Florian). Moro som alltid, og det var til og med noe godt og varmt å drikke når jeg kom fram. Der var det også et nytt spill, oversatt til norsk kunne det hett "Har du hørt om Verran?" Poenget er å finne et sted på et svært Europakart så raskt som mulig, etter hvert med hint, men da med mindre poeng. Jeg fikk lyst til å ta det med hjem, hvis det ikke hadde vært på tysk.

Flo og Carina arrangerer også en fest på torsdag, har hørt rykter om misteltein, så det kan jo bli interessant... Vel, de er jo kjempegreie, så det blir sikkert moro. Vi får bare passe på å ha en fest hos oss også, med noe godt å spise, drikke, spill, karaoke (av en eller annen grunn havnet "plutselig" 3700 karaokesanger på den nye harddisken min...) eller noe sånt.

Ingen kommentarer: