19 desember 2006

Wien!


Det er allerede over en uke siden, men har ikke hatt tid før, så får skrive nå. Wienutflukten var altså fint organisert, ikke noe å tenke på selv, og alle, også jeg, kommer tidsnok når alt har en sikkerhetsmargin på en halvtime.

Første stopp etter ankomst på ungdomsherberget var julemarkedet. Bedre er det vel å si ett av dem, da det fins flere store markeder i Wien, og alle andre Østerrikske byer. Jeg klarer imidlertid ikke kjøpe så mye, det er mest mat og drikke å få kjøpt, i tillegg til diverse juggel. På kvelden dro vi til Bermudatriangelet, der det er en del vannhull i forskjellige kjellere. Ett sted fikk vi også en alternativ "Meldezettel" (Registrering ved ankomst til Østerrike), men min selektive hukommelse har dessverre glemt hva som stod der.

Ellers ble det etter hvert mange omvisninger; stephansdom, Haus der Musik (musikkens hus), schloss schönnbrunn, i tillegg til en generell omvisning i sentrum. Til og med jeg likte omvisningene til en viss grad! (=slett ikke verst). Dro også til et par julemarkeder, Hundertwasserhuset, og naturhistorisk museum. Neste gang regner jeg med å dra til Teknisk museum, som jeg ikke fikk tid til denne gangen.

Mozart


I Wien (og også Zell am See/Salzburg) er det ganske vanlig med diverse Mozartbutikker, med Mozartkugeln (sjokolade) og diverse juggel. Vel, har holdt meg unna, så kan ikke si så mye om hva som fins der. I tillegg finner du alltid plakater på hus med tilknytning til Mozart. Jeg foretrekker imidlertid Graz og Steiermark, en "Mozart-fri sone" i Østerrike. Florian og Carina har til og med en notis på døra: "Her bodde ikke Mozart"

Ingen kommentarer: