28 mai 2007

Zagreb


Da var jeg endelig for første gang i Kroatia, nærmere bestemt Zagreb. Carina har studert der siden mars, og hadde planlagt for oss, og stilte opp som lokal guide. Kroatisk er temmelig forskjellig fra tysk og engelsk ("Dobar dan", "Pivo" og "Hvala" betyr hhv. "God dag", "Øl" og "Takk").

Første stopp gikk til en botanisk hage. Det er ikke noen "stadtpark" (bypark) i Zagreb som i Graz, derimot en del små grønne områder. Liker nok Graz bedre, men det var ikke så verst her heller. I den botaniske hagen var det også skilpadder i dammen :)

Zagreb er berømt for et tårn, der det blir skutt hver dag klokka 12. Uvitende ble vi ledet opp dit, mens vi ventet på at noe skulle skje. Vi var rundt 20 meter unna, men hadde sikkert hørt det 2 km unna også. Tror de fleste fikk en støkk her...

Neste stopp var et lite tårn med to porter, der det gikk an å kjøpe og tenne et lys, sitte ned og be, eller stoppe foran en maria-skulptur. En slags mini-kirke på 20 m^2. Betydelig større var grøntmarkedet, der massevis av frukt og grønt ble tilbudt fra salgsboder. Det bugnet for eksempel av modne, gode jordbær, som jeg kjøpte en kurv av. Andre viktige severdigheter, som en isbar, ble det selvsagt også tid til, men det var først når vi dro til Jarun og badet, at jeg ble virkelig avkjølt. Vannet og luften var som en ekstremt fin dag i Kristiansand i slutten av juli, så en svømmetur passet veldig bra.

Turen til kirkegården på søndag ble ikke like bra, kanskje ikke så overraskende etter en lang natt med disko en halvtimes gåtur vekk fra herberget. Dessuten er ikke kirkegårder min favoritt, selv om de skulle være aldri så store og fine.

Endelig begynte det å regne i 3-tida, da vi dessverre måtte sette oss på bussen hjem. Vi kom oss til og med gjennom tollen og passkontrollen uten problemer, og jeg fikk et stempel på kjøpet. Fikk likevel et inntrykk av at gamle norske pass ikke er av de mest moderne. Når den norske ambassaden i Zagreb heller ikke klarer å heise flagget, er det kanskje ikke så rart...

Gratulerer masse med dagen, pappa! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Godt du gjorde mer enn å gå rundt og si "Dobra den pivo, hvala".
Som jeg fortalte deg, var vi også i Jarun og badet. En oase i byen. Når jeg har vært i slike større byer, blir jeg takknemlig og glad for å bo med rikelig tilgang til natur og grøntarealer. Kirkegårder kan også være små oaser hvor en kan være i fred. Og de sier mye om hvordan folk tenker. Om livet og om døden. Kirkegårder kan være veldig forskjellige...