06 mai 2007

Kom på besøk til høsten!


For de som av en eller annen merkelig grunn ikke kom på besøk til Graz i år, kommer det nå en ny mulighet til neste år. Etter en sommerferie i Norge(?), drar jeg tilbake i slutten av august/september. Da jeg egentlig ferdig med bachelorgraden i Oslo, blir det å begynne på en mastergrad ved TU Graz, sannsynligvis "Mathematische Computerwissenschaften" eller "Informatik", altså noe i mellom matematikk og informatikk (algoritmer, kryptografi, ...). Det er jo forsåvidt sånne fag jeg har tatt det siste året, så jeg håper det er noen morsomme fag igjen.

Semesteret begynner imidlertid ikke før i oktober, så september er et godt tidspunkt å komme på besøk, selv om det også passer bra resten av året også.

Erasmusparty


Ser ikke ut som om det er så lett å arrangere erasmusfester. Forrige gang var det noen problemer, denne gangen gikk det veldig bra, men det kom ikke så mange (100-150, mens det forrige gang var 400). Da er det også mange utflukter i mai, først til Salzburg, samme sted som hytteturen i februar. Det blir da 17. mai-feiring på fjellet. Uka etterpå, pinsehelga, blir det tur til Zagreb, før erasmusstudenter fra hele Østerrike treffes i Melk, første helga i Juni. Egentlig ville jeg være med til Wien neste helg også, men droppet det. Wien er ikke så interessant uansett (mange østerrikere kunne sikkert stemt for å ekskludere Wien fra Østerrike).

Bursdagsfeiring


Det er ikke bare erasmusstudenter som kan lage fest, i går var jeg på bursdagsfeiring/spillkveld hos Birgit. Med 4 matematikere og en rollespilleder og tilsvarende sære spill, var vi 5 nerder som hadde det moro. Der fant vi også ut at et drikkespill (variant av gris) kan være moro, og trenger ikke involvere alkohol.

IPSC


Jeg treffer også Birgit til fredag, da vi deltar på IPSC - internet problem solving contest, en lagkonkurranse med mange morsomme problemer. Inndata er gitt i oppgaven, så det går an å løse oppgaven med penn og papir, eller det er mulig å skrive et program som kan løse oppgaven. Det siste er nok mest hensiktsmessig når inndata ofte består av noen tusen linjer, eller på andre måter er temmelig komplisert å regne ut. Konkurransen er åpen for alle, så jeg kan anbefale den for alle som kan litt programmering.

Ingen kommentarer: