16 mai 2007

Hvordan feire 17. mai i Østerrike


Etter en årelang tradisjon, med tog, is og ... ja sikkert masse andre ting også, ja og feiring av grunnloven. I år svikter jeg Norge. Jeg svikter til og med de norske studentene i Wien, som ikke overraskende treffes 17. mai. Og verst av alt, jeg føler ikke at jeg gjør noe galt.

Likevel tror jeg det blir en bra dag og en bra helg. 17. - 20. mai drar vi en gruppe erasmusstudenter på hyttetur til Bucheben, samme sted som hytteturen i februar. Da blir det vandreturer på dagen, og hyttekos på kvelden og utover natta. Og jeg kan legge skolebøkene fra meg hjemme, og dermed slippe å ha dårlig samvittighet på grunn av en bok i sekken. Så får jeg også jobbe godt på mandag, da neste oppgave i kompilatorkonstruksjon skal leveres inn...

På hyttetur er det da mye bedre å ta med seg en god bok, som jeg ofte har lyst til å lese, men ikke får tid til. Som f.eks. "Brave new World", etter at jeg ble ferdig med "1984" (Anbefales!).

Spill



Selv om det som regel er spillkveld hver søndag hos Florian, er det ikke helt det samme som i spillklubben Ares i Oslo. Mens Ares har spill som tar mange timer (dager), er de fleste spillene jeg har spilt her, over på på en time eller 2. Klart at Carcassonne, Ticket to ride, Alhambra, Bløff og Goa er gode spill, men det hadde også vært moro med et skikkelig spill. Det får jeg kanskje til sommeren, da jeg nettopp har kjøpt Diplomacy (1959) og Civilization (1981) på ebay. Skikkelige klassikere med andre ord, som gjerne tar 4-6 timer å spille.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Verst av alt?? Slapp av.Du knekker ikke nordmenns nasjonalfølelse så lett. Selv feiret vi fjorårets nasjonaldag i Paris. Da jeg skulle (kunne)vært russ, var jeg på tur i skauen, og som studenter dro vi på sykkeltur til øye Selbjørn utforbi Bergen. Riktignok fikk vi sinte blikk mot oss da vi syklet inn bakerst i 17.mai toget, så vi trakk oss stille ut igjen.. Men du gjør ingen katt- eller nordmann- fortred i morgen! God tur!! Og vi har satt av uke 39 til en tur til Graz/Østerrike.Håper du er hjemme. Hvorfor er det forresten så stille på kommentarfronten?? Kom ut av skapene folkens!

Matias sa...

nåja, fikk i hvert fall feiret litt - har sittet oppe hele natta, og kom et godt stykke videre på gruppeoppgaven som må leveres på mandag. Med andre ord har jeg helt fri, og god samvittighet når jeg drar på tur :)

Høres ut som en fin 17. mai-feiring. Neste blir kanskje julefeiring i Graz? Uke 39 høres bra ut, og det er bare å komme ellers også, tar gjerne i mot besøk.

og kom gjerne med flere kommentarer på bloggen :)

Anonym sa...

Helt enige med dere begge angående 17. mai! Selv feiret vi (Martin og jeg) dagen med sykkeltur i nordmarka - helt fri for korpsmusikk og barnetog. Deilig!! Har forresten planlagt å besøke deg om to uker til i Graz. Håper du er der da/ har tid til besøk!! Vi kommer uansett :-)