25 mai 2007

Hyttetur


Forrige helg var det igjen tid for hyttetur. Sekken ble pakket, hjemmeleksene ble gjort til en viss grad, og alt var klart for en flott hyttetur i Bucheben (fylke Salzburg, i Alpene). Etter forrige hyttetur var forventningene skyhøye. Kunne denne turen hamle opp med vinterferien?

Det begynte ikke så bra. På selveste 17. Mai begynte det å regne. Sånt burde ikke vært lov (jaja, vet, det har regnet av og til på 17. Mai i Norge også, men det er noe helt annet). Da vi, jeg, Flo, Karo, Bethany, Outi, Nina, Mark, Susanne og Elodie brukte mye av tiden på å kjøre fram, var det ikke så galt, og når vi kom fram, var det jo bare å kose oss inne på hytta med noen spill og knask.

Naturen i Østerrike er så fin, at jeg ikke lengter tilbake til Norge av den grunn. Fjellene er enda større, og når vi på fredag gikk på tur, var det også mange bekker med godt fjellvann, fra de snøklattene som fortsatt lå igjen fra vinteren. Eneste som østerrikerne savner er havet, men da er det jo bare å reise litt. Høyeste fjell i Østerrike er Großglockner (3797moh), men vi hadde ikke med oss utstyr for å gå på snøen eller breen (som er i bakgrunnen på bildet med Bethany), så det nærmeste vi kom var på lørdag, der vi stod på et par kilometers avstand. Av en eller annen grunn ble det nemlig bygget en vei gjennom området, som dermed er blitt et turistmål. Rundt omkring var det også masse murmeldyr , og det var også en variant av elgskiltet vi er vant med fra Norge.

Søndag var det som på fredag og lørdag strålende vær, og vi fikk vasket etter gull. Ikke at vi fant noe, eller at jeg visste hva jeg skulle se etter. Tror ikke det er karrieren jeg kommer til å satse på.

Kompilatorbygging


Hytta lå veldig bra strategisk plassert, uten strøm og mobildekning. Dermed var det først på søndag, når turen allerede var over, at jeg fant ut at det kom til å bli et styr med å få ferdig oppgaven til mandag. Det ble etter hvert mange hacks (enkle løsninger), og ser egentlig ganske stygt ut, men det ble bare et døgn forsinket...

ÖH-Valg


Den siste tida har det vært valgkamp på universitetene her. Studentpolitikerne har den siste måneden kjempet om studentenes stemmer, og de tre siste dagene var det avstemning. Blant annet var det plakater overalt med sauer fra fachSCHAFtsliste. Selvsagt deltok jeg bogså i valget, så får vi se om de holder noe av det de lovte (men som jeg ikke fikk med meg) i valgkampen.

Zagreb


I morgen bærer det løs igjen! Denne gangen til en litt større plass enn Bucheben. Carina er gaid, og vi får se oss om i Zagreb to dager i pinsehelga. Foreløpig er det planlagt besøk i botanisk hage, Jarun, et vann i Zagreb, en konsert eller et eller annet på kvelden og en kirkegård på søndag. Jeg tror det blir kjempebra, og denne gangen har jeg heller ikke en oppgave hengene over meg. Prøven i differensiallikninger er nemlig før vi drar, selv om kun en dag med lesing neppe er nok...

Besøk


Kan varmt (nå er det rundt 28 grader på dagen) anbefale et besøk. Gleder meg til dere kommer, Guro og Martin :) Fra 4-5 Juli burde passe bra, neste helg er jeg nemlig i Melk, en erasmusutflukt for erasmusstudenter fra hele Østerrike.

3 kommentarer:

Anonym sa...

28 grader i mai. Gisp! Hvordan blir det om 2 måneder?? Nå gjelder det å minske eksos-utslippet!!!
Apropos gull- du får nøye deg med gull-håret. Det ser jo ut til å gro godt i varmen.
God tur til Zagreb.Da vi var der i -98 på folkedans-festival, stod politifolkene i stram givakt for oss. Folkedans har en annen status der! Hvis du treffer guiden vår, Tamara, får du hilse.

Matias sa...

Om 2 måneder er jeg hjemme, godt er det (de som har sett hundstage, vet at østerrikere ikke er så greie å ha med å gjøre når det er varmt :P)

"Gullhåret" hadde dessverre et lite uhell, og er nå en god del kortere. Men det vokser nok ut igjen snart.

Anonym sa...

Huff ja, da Martin og jeg kom til München i gaar var det 25 grader, men det var visst "lite" i forhold til dagen för, da det var over 31... Gleder oss til aa treffe deg i neste uke, Matias! Skal nok vaere der naar du kommer hjem fra den store erasmusfesten - haaper du ennaa har litt energi igjen da... Men du har jo trening, saa da gaar det vel greitt!