07 februar 2007

Semesterferie


Da var det slutt :D Fredag var siste dag i høstsemesteret, som jeg feiret med å forsove meg til forelesningen. Og jeg som faktisk hadde planlagt å ikke "glemme" denne. Får vel lese over en eller gang seinere. Helt slapt er det heller ikke, det gikk veldig greit i algoritmekurset jeg har tatt, så jeg har oppnådd noe faglig også. I ferien må jeg imidlertid ta to prøver, men det er ganske fleksibelt når jeg må ta dem.

Penger


Dessuten fikk jeg nettopp svar på søknaden til lånekassen for forrige semester (ja, har vært litt treg med å sende inn dokumenter), så snart kommer 17 240kr (stipend) + 41 660kr (lån) inn på kontoen, når jeg bare får skrevet under på gjeldsbrevet. Hvor mye moro går det an å få for 58 900 kr tro?

NIO


Jeg har imidlertid ikke bare fri, har fått i oppgave å rette en av oppgavene til den norske informatikkolympiaden. Det er ikke så høyt nivå på oppgavene, men det blir moro å se hvordan deltagerne har gjort det. Er jo også en grei måte å gi tilbake etter at jeg har fått mye moro når jeg var med, dessuten er det jo mulighet for å være leder på en av turene til sommeren. For de som er interessert, her er oppgaven jeg retter: http://www.nio.ntnu.no/archive/2006_2007/1/Gatelangs.pdf
Oppsummering: hvor mange forskjellige veier fins det mellom to punkter A og B i et rutenett, der det bare er lov å følge kantene, det er bare lov å gå ned og til høyre, og du har også gitt en liste med forbudte kryss du ikke har lov å gå innom.
Deltagerne skal så skrive et dataprogram som finner ut dette, helst også innen rimelig tid. Det vil si at å prøve ut alle muligheter, ikke vil fungere så bra når antall veier er mer enn 2 milliarder.

Spillkveld


Spillkveldene hos Carina og Florian er i gang igjen, denne gangen kom blant annet Birgit også med, og vi spilte Jenka. Godt jeg ikke studerer arkitektur, for dette byggverket tåler ikke en gang en frisk bris... Øverst lager Lucia stupebrett, Birgit og Martin følger med, mens Florian ikke akkurat er overbegeistret over at det er hans tur (selv om han faktisk klarte det!).

Nytt operativsystem


Nei, ta det med ro, jeg har ikke funnet på å installere VISTA (VirusInfisert, Spionprogrammer, Trojanere og Annonseprogrammer), jeg har bare byttet ut gode gamle SuSE linux med Ubuntu og Gentoo. Det fungerer stort sett bra, og veldig raskt, og nå har jeg også en del tid på å finne ut av gentoo. Ubuntu (eller kubuntu) kan jeg imidlertid også anbefale for nybegynnere.

2 kommentarer:

Anders sa...

Hei; saa du skal kanskje vere med paa aa rette Vidars oppgaave i NIO? Han har sendt inn eit svar paa den oppgaava der saa vidt eg veit (han satt i alle fall og sysla ganske mykje med den i jula)
Kult aa sjaa at din olympiadetid ikkje er heilt over! Er jo konge viss du faar vere med som ledar paa IOI, skulle eg tru dei ville like :)
Eg skal helse fraa Niek! har nettopp komt til Brussel og mott han igjen her.
Dessuten, din far er ein hjelpsom kar! Snakkast

Matias sa...

stemmer det, vidar har jo sendt inn på alle oppgavene. blir spennende å se hvordan det går :) IOI er i år i zagreb, så hvis jeg blir et år til, er det jo ikke så langt å reise dit.
Lykke til med sjongleringa ;)