17 oktober 2006

Sykkeltur


Etter 6 uker i Graz har jeg egentlig funnet ut at det er ganske greit her. Dermed passet det fint at jeg fikk en erasmusmail med invitasjon til en Buschenschank, så kom jeg meg ut av senga denne helga også. Denne gangen (forrige gang står det om i en annen bloggpost) startet vi med en times
sykkeltur, som i hvert fall ordnet matlysten. Syd for Graz var det også flatt og fint å sykle, så det var en fin tur. Som forrige gang fikk vi servert et berg av kjøtt, faktisk 4 berg, da vi var 22 tilsammen, servert med brød og sturm. Jeg kan dessverre ikke anbefale det for vegetarianere, for det var bare en hard og en myk ost, et par paprikaer og pepperrot som de kunne spise.

Vandretur


Som om ikke lørdagen var nok, dro noen av oss på en ny tur på søndag, denne gangen nord for Graz med bil. En times kjøretur unna ligger nemlig en fin liten dal med en tursti. I bunnen renner det også ei lita elv med friskt og godt vann, men det var litt for kaldt for bading. Tilbake passerte vi et par bondegårder og mange eple- og pæretrær. Mmm...

Nye venner


Sykkelturen begynte allerede klokka 1, det var kanskje medvirkende til at ikke traff noen kjente der. Festen dagen før sluttet nemlig rundt 4. Likevel var det 21 andre med, og med sykkelsti omtrent hele veien gikk det fint å sykle ved siden av hverandre. Dermed traff jeg for eksempel Tereza, som i tillegg til Nessa (som var til middag for litt siden) faktisk lærer norsk! Jeg har
lovet å hjelpe dem, så spørs det om jeg husker norsk grammatikk selv. Hvilke kasus har vi for eksempel i norsk?
I tillegg også Bartek som kjørte på vandreturen og en del andre. Heldigvis treffer jeg ikke andre nordmenn, bare en del svensker og finner, men da er det lettere å snakke tysk uansett. Dessuten lærer jeg god tysk på forelsesningene (--)lydopptak(--, dårlig kvalitet, men med litt dialekt).

Ingen kommentarer: