26 oktober 2006

Fest!



For å vise litt kontraster fra forrige post, skjer det heldigvis mye som ikke har noe med studier å gjøre. For eksempel var det på lørdag fest hos oss, det vil si mest hos Stephen, siden hans rom er størst, med mange artige venner på besøk. Vi begynte med en tur på IKEA, hvor vi blant annet fikk tak i nok glass, dro inn benk og sofa fra hagen og kjelleren, mens Raquel og Emilie lagde en stor bolle med Sangria (drikk fra Spania). Det ble etter hvert veldig koselig, og veldig mange ble til halv 5, et godt tegn på at festen var bra.








Vandretur


Etter 6 korte timer med søvn, slang jeg meg på sykkelen, og traff en hel gjeng ved Gøsting, og vi dro derfra til Plabutsch (utsiktspunkt over Graz) og videre til Thalersee hvor vi lagde en piknik. Artig var det uansett, da det var veldig nær Graz. Dessuten traff jeg Raquel og Peter (fadder), og på kvelden inviterte han til middag med hjort med saus, rødkål og en slags kompe uten kjøtt (knödel). Uansett, det var skikkelig godt, dessuten er det min tur neste gang, så jeg har en god grunn til å invitere til middag.

Språktandempartner


På tirsdag fikk jeg en epost fra Marion, som via Treffpunkt Sprachen hadde funnet meg som "norsklærer". Hun skal kanskje dra til Norge som språklærer, så jeg kan sikkert lære masse. Det første vi gjorde, var imidlertid å gå på pubquiz i en engelsk pub (=på engelsk), men det var moro for det. Når jeg fortalte at vi har reinsdyr i Norge, og at vi spiser dem også, ble hun ganske negativt overrasket. Tenk at det går an å spise julenissens reinsdyr! Pass opp, snart kommer en protestaksjon til en plass nær deg! Får passe på å ikke ta med reinsdyrkjøtt når jeg kommer tilbake fra jul. Hun prøvde også å få meg med på en salsakveld eller noe sånt, men det passet dessverre(?) dårlig.

Bärenschützklamm


Nok en vandretur, denne gangen en 40 minutters busstur nord for Graz. Om været skremte (tirsdag var høstens 5 regnværsdag rundtomkring), eller om onsdag var en dårlig dag, vet jeg ikke. Det var uansett ikke like mange som på søndag. Vel, synd for dem, i løpet av 3 timer med harde oppoverbakker, var det fine utsikter, og en sti av broer og trapper opp en bratt, smal kløft, som var spennende, selv i norsk målestokk. Da var det ekstra godt å ta pause på toppen med lunsj i flott solskinn. Dessuten er det så mange forskjellige folk, fra Finland, Spania, Tyskland, Belgia, Østerrike, osv. på disse turene, noe som er skikkelig artig. Det kan nemlig bli litt mye i lengden med for eksempel med 15 fra Spania og 5 andre, spesielt når jeg ikke kan spansk.

Tyskkurs


Til slutt på onsdag var det på nytt et tyskkurs, foredrag og presentasjon. Jeg tenkte ikke så mye på det, så bare at tidspunktet og nivået stemte. Selvsagt skal vi da selv holde foredrag, med andre ord en liten overraskelse :) Det blir sikkert en morsom utfordring uansett!

Ingen kommentarer: