23 oktober 2006

Internett


Endelig har jeg internett innendørs, altså er jeg nå tilgjengelig oftere enn før, for eksempel på skype (brukernavn matiasholte) eller msn (matiasholte@hotmail.com). Forhåpentligvis blir jeg ikke alt for oppslukt av datamaskinen...

Studier


Nå er det snart 3 uker siden studiene begynte, og jeg har til og med gått på noen av forelesningene. Inntrykket er svært varierende, med vanskelige og lette fag og forelesere.

Lydopptaket fra forrige post var fra "Matematisk grunnlag for kryptografi". Dessuten er han også flink til å skrive stygt. Likevel er det ganske avslappende, da stoffet er lett og handler om tallteori (primtall, faktorisering,...)

Da er det vanskeligere med "Differensiallikninger og geometri", der jeg fant ut at en av forutsetningene for kurset var "Generelle differensiallikninger", noe jeg ikke har så mye av. Vi er bare 8 studenter, sannsynligvis fordi det bare er et valgfag. Det innebærer også at forelesningen blir flyttet ganske ofte, alt ettersom hva som passer best for foreleser og studenter. Sånn sett er det veldig fleksibelt, men det blir også kaotisk. Heldigvis står timeplan for hver uke på internett.
Forelesningene er også gode, matematikken som læres kan faktisk også brukes i praksis i fysikk, og vi har også fått utdelt gratis rundt 200 sider forelesningsnotater, som gjør det lettere å følge med.

Derfor er det verre med "Topologi",abstrakt matematikk som sikkert ikke kommer til å bli brukt på noen hundre år. Der må vi nemlig lage forelesningsnotatene selv, og det er mye å skrive. Det som står på tavla er omtrent 45 minutters forelesning, og jeg får ikke med så mye av hva som blir sagt ved siden av.

"Anvendt kryptografi 2" har ikke dette problemet, med nedlastbare forelesningsnotater og engelsk som undervisningsspråk. Artig er det uansett med teoretisk informatikk, der vi unngår kjipe problemer som hvordan vi faktisk kan bruke/implementere det vi lærer i praksis.

"Analyse av Algoritmer" er derimot mer nyttig til hverdagslige problemer, som for eksempel hvordan du kan finne raskeste veien mellom to punkter. I denne sammenhengen er det selvsagt viktig at det er den absolutt korteste veien, og fine utsiktspunkter er det selvsagt ikke plass til. Det er derimot mulig å ta en liten siesta, da det er over 100 som følger forelesningen, og det er like greit å lese forelesningsnotatene som å høre på.

"Logikk og beregnbarhet" er også en av disse fabrikk-forelesningene med full forelesningssal, riktignok må jeg her skrive ned alt selv, men det er masse enkle matematiske symboler, som ∃, ∀, ∧, ∨, ¬ og så videre. Det handler egentlig om å beskrive ting som er logisk på en matematisk måte ved å sette ting i system. I hvert fall er det mitt førsteintrykk.

I tillegg tar jeg et tyskkurs, men det blir forhåpenligvis ikke for mye, rundt 35 studiepoeng (+6 for intensivspråkkurset), i verste fall er det bare å droppe et av fagene. Tror det er snakk om å gjøre noen øvinger i enkelte fag også, får se hva jeg får gjort etter hvert. Heldigvis er det andre ting å gjøre enn å studere hele tida :)

3 kommentarer:

Anders sa...

Wow.. høyrest spennande ut! No kjente eg eit matematikk-sug.. :) lenge sia sist vi spelte SET no.. og mafia..! Håpar det ikkje blir så altfor lenge til neste gong! Imens blir du smart ser eg. Det er godt! snakkast

Anonym sa...

Høres ut som du trigger noen matematikk-entusiaster! Jeg hadde også en gang mitt (skole)hjerte i matematikkfaget. Nå er jeg glad for å slippe... Særlig etter å ha hørt på lydopptaket fra forelesningen.
Men hva gjør du på norsk-kurs??

Matias sa...

Du får begynne på universitetet når du er ferdig med DTS, Anders! Vel, det haster ikke, ut fra hva jeg leser på bloggen din, høres det veldig morsomt og interessant ut hva du holder på med. SET savner jeg imidlertid, håper vi treffes snart.

Ja, foreleseren er litt stressende å følge med på, også fordi notatene på tavla følger prinsippet om å fylle den helt, først med normal skrift, så med tekst innimellom.

Det er selvsagt også tyskkurs det er snakk om (takk for rettelsen). Jeg er imidlertid også vært norsklærer en dag, og det var veldig artig.