25 mars 2007

Endelig vinter!


Mandag kom vinteren til Graz, med rundt 5 cm snø i sentrum! Nå er det
igjen bart, men det var et fint lag hvitt en liten stund. Sommer
og nesten 20 grader passer liksom ikke til Mars.

Uansett har jeg ikke vært så mye utendørs, med diverse kurs og oppgaver.
Dermed blir det vel til at jeg i praksis dropper differensiallikninger,
da jeg aldri er på forelesningene, og kanskje jeg også dropper topologi (på nytt), da
regneøvelsene ikke passer til timeplanen.

Dansekurs


Holdt også nesten på å ta et nytt dansekurs, ritmos latinos (salsa++).
Tiina fra Finland manglet en dansepartner den første kvelden, men denne
gangen var det nok gutter. Siden kurset allerede var fullt, ble det
altså ikke salsa dette semesteret. Burde imidlertid holde med Rock'n'roll, som fremdeles er veldig moro, og Folkedanser som, ja hva skal jeg si, ganske artig det også.
I tillegg funker jo dansematta fremdeles, selv om den har en tendens til å skli en del på golvet når jeg prøver på vanskelige sanger. Jeg skjønner nå at noen foretrekker tunge metallplattformer, selv om jeg neppe får en slik med det første.

Ultrastar


Når jeg var hjemme i jula, hadde jeg med noen karaokesanger på harddisken. De hørte sammen med et program, ultrastar, som analyserer lyden fra mikrofonen, og gir poeng hvis man synger relativt nær sangen. Ultrastar var for windows, men nå er det startet et prosjekt for å lage det samme for linux - ultrastar-ng. Det er åpen kildekode, så nå har jeg gjort noen endringer i programmet, og delt dem med andre, som det første åpen kildekode-prosjektet jeg deltar aktivt i. Nå er en del av endringene mine del av det offisielle programmet, og det er jo artig :)

Mattekonkurranser


er faktisk ikke slutt ennå! Riktignok er det ikke så mye reising, vi snakker bare sammen over internett, men det er jo moro å få noen skikkelige utfordringer igjen. Konkurransen er for bachelor- og masterstudenter fra norden, og det er også mulig å se på problemene (pdf)

Nå må jeg imidlertid ta kvelden, hvis jeg skal klare å stå opp til vandreturen i morgen...

Ingen kommentarer: