27 august 2006

Hjemlengsel


Eller kanskje det kalles bortelengsel? Uansett klarte jeg meg ikke å si helt farvel til Oslo og alle jeg kjenner der, da jeg flyttet derfra i midten av juli. Derfor tok jeg bussen inn fra Kristiansand på Onsdag ettermiddag.

Tidligere har jeg ofte vært på besøk hos storesøster Guro, besøk som vanligvis har involvert et dataproblem og en middag. Med andre ord et gunstig bytte. Så når jeg nå fikk både mat og overnatting, uten å måtte gjøre noe som helst, var det ikke tvil om hvor jeg skulle. I tillegg kom Morten, en veldig god eks-nabo fra da jeg bodde på Kringsjå, på besøk, så det ble jo riktig gromt.

Suksessen gjentok seg da vi tre tok turen ut i Oslo-marka utstyrt med niste, soppbok og bærplukker. Mange kantareller (eksempelbilde), samt to steinsopp fant, med litt hjelp, til slutt veien opp i posene vi hadde med oss. Tilfeldigvis passet de også godt oppi omeletten vi lagde rett etterpå. Mmmm....
I tillegg fikk jeg også sett Holmenkollen med Guro for første gang på søndag, så jeg angrer ikke på at jeg tok litt turer i Oslo i stedet for å dra på en kort tur på fjellet ved Haukeli. Der regnet det sikkert også...

På toppen av det hele fins det masse andre artige folk i Oslo, de aller fleste med en eller annen tilknytning til universitetet. Nå er det dessuten semesterstart, med fester og forelesninger, så etter en lang sommerferie blir det litt abstinenser. Det hjalp heldigvis med en uforståelig ulogisk logikkforelesning (vis at om du prøver å vise at det er mulig å vise alt mulig, er det allikevel noe du aldri vil klare å vise, selv om det er sant), så da følte jeg meg mye bedre. Nina og Robin var også i Oslo, så jeg fikk 2 små topersons-matte-OL-reunioner (diskutert her), selv om det hadde vært artig å samle litt flere fra matte-OL i Athen i 2004. Ellers ble det også tid til litt koselig spilling (Arkham horror), så alt i alt var det en veldig fin tur til Oslo.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei! Var veldig koselig å ha besøk av deg (selv om jeg denne gangen ikke hadde noe data som skulle fikses...)! Her kommer det et reklameinnslag (tror ikke Matias har noe imot det...); dersom det er noen av dere lesere av Matias' blogg som kunne tenke dere et treukers gratisabonnement på Klassekampen (uten forpliktelser) er det bare å si ifra til meg (innen slutten av august). Klemmer fra Guro