21 juni 2009

Interrail


Fortsetter bloggen for å rapportere fra interrail i Europa. Til nå har jeg besøkt Berlin, Jicin i Tsjekkia, Wien, og nå Graz, før jeg drar til Ljubljana på mandag.

Berlin


Berlin har et ordtak, "arm aber sexy" - fattig men sexy. Det passer godt inn, der jeg trasket rundt i byen, gaidet av Martin som jeg traff i Graz, nå vendt tilbake til Berlin. Fremdeles er det mange bygninger som har skader etter 2. verdenskrig, og det blir stadig bygd eller renovert nye bygninger. I tillegg ser kollektivtrafikken også litt gammel ut, men ting fungerer, og det er slett ikke så stygt.

I tillegg er det i høyeste grad en levende by. Kunstnere strømmer til byen, og setter sitt preg på bygninger, deler av berlinmuren som fortsatt står igjen som et minne, og på livet i gatene. For eksempel når 5 kunstere gikk rundt med en dukke for å muntre opp de som stod i kø for å komme inn til parlamentsbygningen.

Berlin er definitivt en storby, men en storby jeg helt klart kunne bodd i. Byen er også veldig grønn, ikke bare i parker, men også i gatene.

Tsjekkia


Etter bare 2 dager, egentlig alt for lite, tok jeg toget videre til Tsjekkia. Fordelen med interrail er at du bare kan hoppe på et tog, uten billett, og ta toget dit du vil. Egentlig skulle jeg truffet Tereza i Olomouc, men da hun var i småbyen Jicin i stedet for, var det ikke noe problem å komme dit heller, selv om jeg måtte ta 4 forskjellige tog (et av dem i 2 minutter). Tog fungerer overraskende bra, og ofte korresponderer togene godt. Og uansett om det er Intercity-tog som suser fra by til by, eller om det er et to-vogns dieseltog på skinner som dunker i toget to ganger i sekundet, er det ganske koselig, og definitivt mindre stress enn å fly. Hvis man er heldig, treffer man også på andre hyggelige reisende, spesielt hvis man går inn i en kupé, noe som fremdeles er veldig vanlig i Europa. Fra Berlin reiste jeg med 3 andre backpackere, fra Canada og Austalia, og 4 timers togreise gikk overraskende fort.

Tereza, som jeg traff første året som erasmus i Graz, hentet meg på stasjonen i Jicin, en liten koselig by, til tross for få severdigheter. Da gikk vi likegreit ut på en restaurant for å ha det hyggelig, så fikk vi også smake på det gode tsjekkiske ølet. En halvliter Kozel til 22 kroner - tsjekkiske kroner (=7,30 norske), samt god mexikansk mat gjorde det til en god kveld.

Videre gikk turen til Wien, fremdeles uten å dra innom Praha, derimot tok jeg en pause i Brno, en relativt stor by i sør, der du går direkte fra stasjonen og inn i sentrum, med gågater, torg, marked og katedral. Det er ikke så lett å føre samtaler med alle riktignok. Mens jeg spiste jordbær ved katedralen, kom 2 jenter forbi og spurte om noe på tsjekkisk. Når vi litt seinere traff hverandre for tredje gang, ble det litt komisk :)

Bratislava, hovedstaden i Slovakia, var imidlertid en skuffelse. Jeg tok en 20 minutters tur inn i byen, og fant ingenting som var verdt å se. Riktignok uten peiling på hvor jeg burde dra. Uansett valgte jeg da å dra tilbake til stasjonen for å rekke første tog til Wien.

Wien


IAESTE er en studentforening som driver med arbeidsutveksling for studenter. Det vil si at vi skaffer jobber i Norge, som vi så bytter mot jobber i utlandet, slik at utlendinger kan komme til Norge og arbeide, mens nordmenn kan dra til utlandet. Jeg ble med i lokalkomiteen i Oslo i februar, og i mars dro vi på "twinning" til Wien - en slags motivasjonstur. De besøkte oss igjen i 17-mai-helga, og nå kunne jeg komme på besøk til dem igjen. Dermed kunne jeg også her få gratis og hyggelig overnatting. Jeg fikk også besøke hele lokalkomiteen i Wien, som hadde møte, samt 2 praktikanter som jobber i Wien, en fra Peru og en fra Trondheim.

Da jeg har vært i Wien et par ganger allerede, var det ikke så mye å se, dermed dro jeg til det tekniske museet, som i år fyller 100. I den anledning hadde de 17-21 Juni 100 timer sammenhengende åpent, med mange omvisninger og filmmaraton på kvelden. Der fikk vi med oss Chaplins "Modern times" på gammel filmrull.

Graz


Den egentlige grunnen til at jeg dro på interrail, er at Inés ville dra til Graz, og at jeg dermed kunne se henne igjen, selv om vi nå "bare" er venner. Det var ganske spesielt, men bra. Her er jeg nå hos Karo og Florian, som jeg traff mye mens jeg bodde i Graz. Nå har de flyttet sammen, og de arrangerte spillkveld igjen med raclette og forskjellige spill.

Graz har ikke endret seg mye, fremdeles er det en by jeg føler meg hjemme i, selv om det aldri blir det samme som før. Egentlig var det både USI-fest og Augartenfest, men med heftig regnvær var det ikke så interessant.

Ljubljana


Nå gjenstår bare Slovenia på mandag, før jeg drar tilbake til Oslo 24. Juni. Her venter Ajda og Brigita, som jeg heller ikke har sett på et år. Hva vi kommer til å gjøre her, blir som det meste andre, bestemt spontant. Det viktigste er å treffe venner, og ha det fint, ikke å se så mye, noe som har fungert kjempebra så langt.

Ingen kommentarer: