02 desember 2009

Embla


I følge norrøn mytologi er Ask og Embla de to første menneskene, og ble skapt av gudene. Embla ble skapt av en alm, mens Ask ble skapt av en ask. Stokkene som ble funnet på stranden blåste gudene liv i, og gav evner.

Utenfor oslo rådhus kan man se trerelieffer med motiver fra norrøn mytologi, blant annet ser vi embla som en trestamme, med teksten:



Gudene Odin, Høne og Lodur er ute og vandrer. Ved havstranden finner de to trær "uten skjebne". Skjebnen inngis dem ved at gudene begaver dem: Odin gir ånd, Høne gir livskraft, og Lodur gir blod og farge. Ask og Embla (alm) trer fram av skapelsesmyten som de to første menneskene.

Embla er også navnet en sommerfugl, på datamaskinen som brukes i Norsk Tippings lottotrekning, et oljefelt i nordsjøen, diverse programvare, og så videre. Men dette alene er det ikke verdt å skrive et blogginnlegg om, etter et halvt års pause, klokka 7 på morgenen.

Gratulerer Guro og Martin


Embla ble født 2. desember klokka 02.12. Hun har det fint, og er selvfølgelig veldig nydelig. Det går også veldig bra med Guro. Når jeg leste denne meldingen ble jeg virkelig glad, det kom til og med noen gledestårer. Ikke at jeg trodde det skulle gå galt, men man vet jo aldri. Og så Embla, flott navn dere fant :)

Jeg gleder meg veldig til å se dere alle 3, men må vel vente litt. Akkurat nå er jeg veldig stolt av deg, Guro :) Gratulerer masse med dagen!

1 kommentar:

Matias sa...

Kjipt med svineinfluensakarantene, men da får dere jo i hvert fall tid for dere selv. Jeg kommer gjerne på besøk lørdag, søndag eller mandag.
Nå forteller jeg til alle at jeg er blitt Onkel :)