10 januar 2009

Nyttårsaften og 6. Januar


Da kommer jeg med 2. delen av mitt spania-comeback. Først et par bilder fra julefeiringen som lovet.
Kransekake var nytt for de fleste, også smellbongbonger. Ingen av delene varte imidlertid så lenge, heldigvis.



Til sammen var vi vel rundt 15 stykker til denne julemiddagen, som ikke manglet på godsaker, som dere kan se litt av her.



Selv hadde jeg glemt at det var kroner i smellbongbongene, men det ble jo bare litt ekstra morsomt. Dette var "barnebordet".



Første juledag var det restemiddag (i tillegg til noen nye godsaker), denne dagen var det relativt varmt, så vi tok det under kiwitreet i hagen. Det var sikkert flere tusen kiwier til sammen, som jeg smakte på rett før jeg dro, først da begynte de å modnes. Som dere ser blir det litt stress når mange skal hjelpe til.

Nyttårsaften


Denne dagen dro vi på besøk til noen andre, og vi var ikke så mange. Det var mye godt å spise, både sjømat og kjøtt. Vi var knapt ferdig, før TV-en ble snudd mot bordet med lyden godt på. Det nærmet seg midnatt...


Spanjoler er litt merkelige, i det de ikke feirer det nye året 00.00.00, men omtrent 35 sekunder etterpå. Vi hadde nemlig fått utdelt 12 druer (+ noen reserver) hver, som vi spiste til de direktesendte klokkeslagene til klokketårnet i Puerta del Sol. Siden jeg klarte alle 12 druene, skal jeg visst få et godt 2009 :)

Los reyes magos


Los reyes magos, eller de tre hellige konger kommer til Spania 6. januar, og det er den virkelige gavedagen i Spania. 5. januar var det opptog i Coruña, med fargerike vogner og kostymer, masse barn, samt de tre kongene. Til sammen ble det visst delt ut 3,5 tonn drops og godteri - eller var der 20? Jeg og Inés fikk uansett til sammen hele 2 (drops), men så tok vi ikke med plastpose og stod heller ikke fremst, så det var litt ustrategisk. På morgenen 6. januar ble vi vekket med beskjeden "llegaron los reyes" - kongene har kommet. Og ganske riktig, det lå noen gaver på bordet, som "kongene" hadde tatt med. Riktignok hadde jeg og Inés "hjulpet" kongene litt, med noen av gavene, men merkelig nok lå det også noen andre der...

Ingen kommentarer: