18 april 2007

"Påskeferie"


Påskeferie i Østerrike er ikke alltid ferie. Forrige uke var det nemlig 3 forelesninger med "Enumerative Combinatoric Algorithms", onsdag-fredag fra 9-18, en såkalt blokkforelesning. Riktignok var det vi studenter som foreslo det på forberedelsesforelesningen, og det var den beste forelesningen jeg har hatt så langt i Graz. Etter hvert fant jeg ut at Oswin Aichholzer som holdt forelesningen, snakket mye om egen forskning og aktuelle problemer, så jeg ble litt fristet til å fortsette med noe liknende selv.

Fredag ettermiddag, etter siste forelesning, var vi litt igjen, og Oswin spurte om vi ville gå ut og spise. Dermed dro vi 4 studenter og Oswin til en kinarestaurant i Graz. Selv etter 3 lange dager med forelesninger, fortsatte diskusjonen med mer matematikk der. 5 ekte nerder med andre ord :P

Topcoder


Nå er også en ny runde turnering på gang. Dermed får jeg om noen måneder en ny t-skjorte i posten :P I år har de også funnet på flere premier, som en frisbee og notisblokk. Og 75$ hvis jeg får fylt inn noen papirer. Sannsynligvis stopper det der, da jeg (brukernavn: matias) i følge oddsen har 16.39% sjanse for å gå videre, men vi får se, får i hvert fall delta.

1 kommentar:

Wilhelmina sa...

hei! hvordan går det med deg?